top of page

Vastakohta työpaja

KULPS-työpaja esikoululaisille ja 1.–2.-luokkalaisille, 45 min

Taidepajassa tutkitaan vastakohtia muovailun ja rakentelun avulla. Voimme ottaa esimerkiksi vastakohtaparin liikkuva – keskittynyt. Tutkimme, miten saadaan aikaan liikkeen tuntu ja miten pysähtynyt ja paikallaan oleva tunnelma. Oppilaat voivat hyödyntää vastakohtaa myös tekemisen tahdissa. Liikkuvaa tehdessä voi itsekin tehdä nopeatempoisesti ja irrottelevasti, ja keskittynyttä tehdessä oppilas voi rauhoittua ja taiteilla keskittyneesti, rauhallisesti, meditatiivisesti ja pitkäkestoisesti uppoutuen tekemiseen.


Ennen työpajaa:
Puhukaa vastakohdan käsitteestä. Mitä se tarkoittaa? Onko ilo surun vastakohta? Vai ovatko ne tunteita, jotka vuorottelevat – tulevat ja menevät?

 

Entä mitä konkreettisia vastakohtia näette luonnossa? Tai vastakohdat nopea – hidas, onko jompikumpi hyvä aina? Miltä tuntuu, kun ympärillä on rauhallista?  Pystyykö hälyssä keskittymään?

Työpajan jälkeen:
Miltä tuntui, kun piti tehdä rakennelma mahdollisimman nopeasti? Mitä sait aikaan, kun aikaa oli enemmän?

Voitte kokeilla myös maalaamista tai piirtämistä sekä nopeatempoisesti että hitaasti ja keskittyen, niin että aihe on sama.

OPS-aiheet ja -tavoitteet:

  • Ilmiöt, kuvataide, liike

  • Oppilas rohkaistuu keskustelemaan havainnoistaan, ajatuksistaan ja siitä, millainen toimija hän itse on.

  • Oppilas innostuu kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan rakennelmien tekoa.

    Ilmoita luokkasi KULPS-työpajaan alla olevalla lomakkeella.

Valitse tästä työpaja, johon haluat ilmoittautua
bottom of page